Kobieta z brodą i rzecz o tolerancji

Wczoraj odbył się finał Eurowizji.

Patrzyłam, bo lubię ten konkurs i byłam ciekawa losów polskich uczestników. Nie ukrywam też, że chciałam zobaczyć występ Sanny Nielsen. Wygrała Conchita Wurst z Austrii, co wywołało ogromną falę przeróżnych reakcji.

wurst

Dziś obserwuję wielkie oburzenie na polskojęzycznych stronach, blogach i przede wszystkim na Facebooku. Podczas, gdy na stronach szwedzkich tylko spokojne refleksje i czasami łagodne ubolewanie, że Sanna zajęła tylko trzecie miejsce, ale i zadowolenie, że zaszła tak wysoko.

Ta burza i tak dużo negatywnych polskich komentarzy (nierzadko wulgarnych) pod adresem Conchity, jak i samej Eurowizji a na koniec jeszcze pod adresem innych komentujących, zmusiła mnie do napisania tego wpisu na moim blogu. Raz kozie śmierć, ale muszę napisać, co myślę.

Nie twierdzę, że melodia, która wygrała była najlepsza. Spodziewałam się też, że Polska osiągnie więcej. Miałam kilku swoich faworytów. Do końca pozostanie też dla mnie tajemnicą, kto i jak zlicza głosy. Sama głosowałam na Polskę i jestem święcie przekonana, że tysiące Polaków za granicą też. Ale ostatecznie wygrała Conchita i jej sukces wywołał burzę.

Największe słowne tornado było w Europie wschodniej. Bo nie oszukujmy się, na wschodzie ciągle mamy jeszcze problemy z tolerancją. Ciągle jeszcze płciowa odmienność, transwestytyzm i homoseksualizm wywołują odruch, że to jest złe, niedobre, obrzydliwe i nie do zaakceptowania.

110811_gaymarriagesbegincaliforniacbea0_rjdq7l

Mieszkam w Szwecji prawie pięć lat. Sztokholm to wielka arena przeróżności. Tutaj jest wszystko: homoseksualiści, mężczyźni zrobieni na kobiety, ludzie z całego świata o wszystkich możliwych odcieniach skóry, ubrani na wszystkie możliwe sposoby, odmieńcy i dziwolągi. Do widoku tego wachlarza społecznego zdążyłam się przyzwyczaić. Nic już nie zrobi na mnie wrażenia. Nikt u nikogo nie jest w stanie wzbudzić sensacji. Otoczenie traktuje innych jak normalnych ludzi. I jeśli już zareaguje na odmienność to przyjemnie i akceptująco.

Prawie codziennie, poruszając się po Sztokholmie zauważam zakochane pary homoseksualne, które nie ukrywają swoich uczuć. Widuję transwestytów i nie oglądam się za nimi. Zobaczyłam jednak w telewizji Conchitę, której udało się wywołać u mnie mały szok, ale przyzwyczaiłam się do niej jeszcze zanim się skończył konkurs.

Conchita Wurst, Austria's Eurovision entrant.

Zanim ją oceniłam, postanowiłam o niej poczytać. Conchita Wurst to sceniczny wizerunek Thomasa Neuwirth. Jest i kobietą, i mężczyzną. Kobietą z brodą. Jej broda jest nieprzypadkowa. Sama powiedziała, cytuję:

„Broda jest deklaracją, że można wiele osiągnąć bez względu na to, kim jesteś czy jak wyglądasz. Jeżeli ktoś ma ochotę być kobietą z brodą, to nie ma w tym nic złego, bo przecież nie ranię tym nikogo.” Conchita mówi jeszcze, że: „Jako nastolatek zmagałam się z dyskryminacją, dlatego stworzyłam „kobietę z brodą” jako symbol tolerancji i akceptacji.” 

Bo czy nie o to chodzi? Nieważne jak wyglądasz, masz takie same prawa co ludzie „normalni”, (celowo użyłam cudzysłowu, bo unikam oceniania, że ktoś jest normalny). Masz prawo do sukcesu i bycia szczęśliwym. Domyślam się, że żal, że Polska nie wygrała, mógł wywołać wściekłość i rozczarowanie, ale w komentarzach czarno na białym zobaczyłam brak tolerancji. Hejt lał się wartkim strumieniem. Kiedy zrozumiemy, że każdy jest „jakiś” i przez to wszyscy jesteśmy równi? Na całe szczęście sporo było słów ciepłych i serdecznych gratulacji.

Stosunkowo niedawno w USA dla czarnoskórych były oddzielne toalety czy wejścia do autobusów. W Południowej Afryce czarnoskórzy nie mieli żadnych praw. Dziś jest to nie do pomyślenia. Za kilkanaście lat również dyskryminacja odmienności seksualnej będzie nie do pomyślenia.  Jestem przekonana, że  nawet takich dyskusji już nie będzie.

conchita-wurst-euro

Tegoroczna edycja Eurowizji przejdzie do historii. Była tak kontrowersyjna, że jej echo jeszcze długo będzie się odbijać w naszych głowach.Wsadziła kij w mrowisko, była iskrą zapalną  do dyskusji, która mam nadzieję coś zmieni w naszych poglądach.

Na koniec jeszcze parę słów Conchity.

„Walczę o społeczeństwo, z którego wykluczone zostaną nienawiść i dyskryminacja. Szczerze mówiąc, chciałabym, by każdy z uczestników Eurowizji to zadeklarował. Przecież bierzemy udział w otwartym na różne światopoglądy przedsięwzięciu, więc sami też powinniśmy mieć otwarte umysły.”

Polecam Wam przeczytać  Artykul w TVN 24 o Conchicie i o Eurowizji.

Cytaty pochodzą z tego artykułu.

75 komentarzy

Filed under Polka w Szwecji

75 responses to “Kobieta z brodą i rzecz o tolerancji

  1. dana1

    Ja nie zaakceptuje zwiazku dwóch panów czy dwóch pań – dla mnie to wypaczenie pojęcia związek; ale oczywiście nie będę tych ludzi przepędzać, wyzywać czy obrażać w inny sposób; jesli ktoś swoim zachowaniem nie krzywdzi innych ludzi, to wówczas go toleruję ( nie stawiać znaku równości z akceptacją), toleruję jako człowieka, ale nie zgadzam sie z jego poglądami i tego samego wymagam od strony przeciwnej 🙂

  2. Zapraszam na nocny spacer do Malmo-Rosengard, to spotkasz się autorko oko w oko z efektami szwedzkiej „tolerancji”.
    Zresztą po Sztokholmie nocą prawdopodobnie sama boisz się chodzić (nie mówiąc o przedmieściach), więc sorry ale nie jesteś wiarygodna. Jeżeli nie mieszkasz w Polsce to nie pouczaj Polaków jak mają żyć tylko sobie szczęśliwie mieszkaj w tej tolerancyjnej Szwecji.

    • kasia

      Nie bardzo rozumiem w jaki sposob Szwecja jest tolerancyjna? Przepraszam ale tego jakos nie zauwazylam przez moje 30 lat tutaj, owszem jest praca dla budowlancow i lekarzy oraz dla innych pomnijeszych zawodow ale to nie tylko w Szwecji,,,
      O tolerancje natomiast to ciezko w Szwecji jesli nie myslimy o tej politycznie poprawnej dla ludu ale prywatnie??? Hmm
      Nawet tej na codzien w kwesti ubrania czy pochodzenia czy nawet tradycji jedzenia , be blaj na polski sernik ale amerykanski Cheesecake jest cacy

      • krzycho45

        Mylisz pojęcia tolerancjii i zartudnienia. Tolerancja to, Nie zwracasz uwagi na homoseksualistów,na mężczyzn zrobionych na kobiety, ludzi z całego świata o wszystkich odcieniach skóry, ubranych na różne sposoby, na odmieńców, dziwolągów..Tolerancja (łac. tolerantia – „cierpliwa wytrwałość”; od łac. czasownika tolerare – „wytrzymywać”, „znosić”, „przecierpieć”, „ścierpieć”) Pozdrawiam ze Sztokholmu. Przykład szwedzkiej tolerancji Imigranci, a zwłaszcza uchodźcy mają w Szwecji Raj. Państwo daje im kasę, mieszkanie, wykształcenie, darmowego tłumacza w urzędach i placówkach służby zdrowia.
        A co na to uchodźcy? Są wdzięczni Allahowi bo to on im to wszytko dał.
        Szwedzi dla nich to naiwniacy i obiekt nienawistenj zazdrości…

      • Ewa

        Hej, ja mieszkam w Szwecji i zgadzam sie dokladnie z tym co piszesz wyzej Kasia. Szwedzka tolerancja jest tylko wtedy kiedy szwedzi boja sie konsekwencji w razie konfliktu o dyskryminacje, dlatego dyskryminuja tak zwanym sposobem cichym, nic niby nie mowia, ale zachowaniem i mimika nie akceptuja i nie lubia obcokrajowcow!

  3. A wydawałoby się, że sprawa jest prosta – to konkurs piosenki, wszystko inne jest drugorzedne. Ale nieeeeeeee. Trzeba teraz debatować w telewizji nad tym, że mężczyzna w sukience nazywany kobieta z brodą jest zagrożeniem dla Europy i Polski. Jaka paranoja

  4. przepraszam chyba internet ‚połknął’ mój komentarz
    więc napiszę tylko Brawo Monika!
    i wierzę, że tolerancja dla wszelkiej inności dojdzie wszędzie .. Polska jest przeciętna pod tym względem ale jest olbrzymia różnica z tym co było … konserwa polityczno/kościelna (która powinna się uczyć tolerancji od papieża Franciszka) powoli będzie odchodzić w przeszłość (z wyjątkiem hałaśliwych chuliganów z Młodzieży Wszechpolskiej ale to ,mniejszość podobnie jak skinhead gdzie indziej)

  5. pięknie napisane Monika .. brawo .. prawdę mówiąc troszkę obawiałem się otworzyć Twoja notkę bo pomyślałem, że może być inna .. a tu taka ulga :^))

    myślę, że jest wielki postęp w sprawach tolerancji różnorodności seksualnych podobnie tak jak kiedyś różnorodności rasowych …

    niestety do dzisiaj jest wielu rasistów i bigotów na świecie .. nie brakuje ich w żadnym kraju nawet tych najbardziej postępowych .. nie znam Szwecji ale przypuszczam, że podobnie jak w Finlandii czy Danii w rejonach wiejskich poza Sztokholmem może być inaczej

    tu w Stanach są duże różnice pomiędzy miastami gdzie panuje całkowita tolerancja a rejonami wiejskimi gdzie straszy nietolerancja …

    myślę, że w Polsce jest wiele tolerancji ale Ci tolerancyjni są milczącą większością podczas gdy hałaśliwa mniejszość pod egidą zaściankowych polityków i hierarachów kościelnych tworzy wykrzywioną opnię .. ale to się bardzo zmienia wśród młodzieży poza nurtem nacjonalistycznym ale to nie tylko w Polsce w Niemczech też i w Austrii też i we Francji też i w UK też (partia BNP) .. i myślę, że w Skandynawii też się takowi znajdą

    jestem optymistą na przyszłość i wierzę, że nie ma odwrotu od tolerancji

    bardzo ciepło pozdrawiam

    Ps, jeśli chodzi o polską piosenkę to myślę, że była zabawna w pastiszu na Beyonce choć cała oprawa dla mnie nieco sterotypowa …na filmiku oczywiście chata, studnia, piękne kobiety, gburowaci mężczyźni :^), no i butelka wódki na koniec ;^)) ..

  6. Moniko, nie przeczytałam wszystkich komentarzy, ale domyślam się, co w nich może być zawarte… Nie oglądałam Eurowizji, czytam jednak gazety, więc o zwycięzcy słyszałam. Naprawdę nie rozumiem, o co ten cały szum?! „Kobieta z brodą” to jarmarczna rozrywka, która przyciągała gawiedź od wieków – wraz z człowiekiem gumą, połykaczem ogni czy karłem. W XXI wieku robić z czegoś takiego sensację jest co najmniej dziwne. Normalne, że wzbudza zainteresowanie, ale żeby wywoływało to takie emocje? Ze mną jest coś nie tak, bo Conchita nie zrobiła na mnie najmniejszego wrażenia. Ot, taka kreacja artystyczna. Moim zdaniem Nergal na scenie wygląda znacznie bardziej ekscentrycznie, nie sądzisz? Albo taka Lady Gaga.. Gdy zobaczyłam zdjęcie Conchity w nagłówku portalu gazeta.pl, pomyślałam, że to kobieta, która ma wadę genetyczną lub problemy hormonalne i uznałam nieukrywanie tego za akt ogromnej odwagi. Dopiero z artykułu dowiedziałam się, że to pan przebrany za panią. Dalej nie rozumiem, czy to o przebieranki taki szum?! Jak Pokora biegał w sukience w „Poszukiwany, poszukiwana”, to jakoś afery obyczajowej nie było. Może chodzi o to, że jako Conchita mówi o sobie w rodzaju żeńskim? Przecież tak robią wszystkie draq queen, to element kreacji scenicznej. Taka Pawlikowska-Jasnorzewska używała w korespondencji rodzaju męskiego dla przykładu… Podejrzewam, że za niechęcią stoi po prostu zazdrość, bo wygrała Conchita. Zazdrość i zawiść. Tolerancja zaś to ogromnie nadużywane słowo. Nie jestem tolerancyjna: właśnie ochrzaniłam grupę wyrostków, bo kopali piłką o mój dom i trafili w okno. Conchita zaś mi nie przeszkadza, nie stoi mi przed domem i nie zmusza do słuchania swoich utworów. W sukience niech sobie chodzi, ja chodzę w spodniach… 🙂

  7. Oj Monika…chyba się nie spodziewałaś, że wsadzisz kij w mrowisko… Wydawałoby się, ot zwykły post o prawie do wolności do bycia kim się chce i czuje, do bycia np łysym facetem, dziewczyną która nie jada mięsa czy dziewczyną z brodą. A tu tyle nienawiści się wylewa w komentarzach. Zero poszanowania do tego, że przyszli do Ciebie w gości..rzygają nienawiścią na prawo i lewo. Monia trzymaj się i nie czytaj może komentarzy już lepiej 🙂

  8. Anna

    Najbardziej smutne jest to, że ludzie uważający się za postępowych Polaków, (bo wyjeżdzając pracować za granice,starają się być postępowi żeby nie odstępować od reszty), nie dorośli do tego, żeby otwarcie powiedzieć: mam takie wartości wywiezione z mojego ojczystego kraju jak rodzina, godność kobiety, zdrowe związki, dążenie do szczęśliwego życie, na przykład z Bożą pomocą.
    Marzę o tym, żeby zamiast małpowania i zachwytów nad nienormalnością była odwaga do wskazania: król jest nagi…

    • Ata

      Wiele wartosci wywiezionych z kraju uleglo zweryfikowaniu. Miedzy innymi akceptacja i szacunek dla drugiego czlowieka. Pamietam jak pod koniec lat 80 wyjechalam do Szwecji (nie za praca) i jak z gory patrzylam na ludzi z innych (tych biedniejszych od Polski) krajow, Ja europejka, ja biala…..teraz moge sie z tego smiac bo wiem ze za tym wywyzszaniem staly nasze odwieczne kompleksy i mechanizm samoobrony. Za moimi obecnymi pogladami stoja moje zyciowe doswiadczenia i wiedza na temat innych orientacji wyniesiona nie z „Faktu” a z badan naukowcow na calym swiecie. Zycze wiec zachowania godnosci (o ktorej piszesz) wobec siebie i wobec innych no i dazenia do szczesliwego zycia bez traktowania innych jako gorszych tylko dlatego ze mysla inaczej. Nikogo nie malpuje jestem osoba dojrzala i myslaca . Zycze milosci od ludzi i dla ludzi.

      • kasia

        Nie wiem , dobrze ze stalas sie tolerancyjna ale Szwedom jeszcze do tego daleko, bo nadal patrza z gory na ludzi z biedniejszych krajow. Na nas tez mimo ze …
        Jesli chodzi o dewacje seksualne to moze sa blizej niz my ale to tez polityczna porpawnosc, musisz sie nauczyc czytac miedzy wierszami,

  9. A.

    Przykro mi się czytało te nienawistne komentarze polskich internautów (zresztą nie tylko, nienawiść jest cechą ponadnarodową, wystarczy zajrzeć na Youtube albo Facebook, gdzie 40.000 Austriaków podpisało się pod petycją by nie wysyłać Conchity na Eurowizję) i przykro mi też było gdy Conchita nie dostała od Polski ani jednego punktu. Ale uspokoiłem się trochę gdy przeczytałem na stronie eurovision.tv, że u polskich telewidzów występ Conchity wzbudził sympatię (wysokie czwarte miejsce), a o wszystkim zdecydowało niskie miejsce w oczach polskiego jury. (Zasady Eurowizji są takie, że w 50% liczy się audiotele a w 50% jury). Myślę, że zachowało się tak ono (jury) ponieważ dużo mówiło się przed sobotą, że o zwycięstwo Polska walczyć będzie właśnie z Austrią. W każdym razie naród nie wykazał się antypatią dla Conchity, o co się martwiłem ponieważ można było wyciągnąć z tego smutne wnioski socjologiczne. Piszę o tym nie dlatego by postawić tezę, że nietolerancja nie jest w Polsce problem (przeciwnie, jest) ale aby trochę pocieszyć zasmuconych i pokazać, że są w naszym kraju dwie równoważące się siły. Nie upieram się zresztą, być może siła nienawistna jest w przewadze, trudno to zmierzyć. Wydaje mi się, że akceptacja społeczna jednak powoli rośnie, świadczą o tym również wskaźniki socjologiczne deklarowanej tolerancji dla mniejszości. Oczywiście, są i będą zawsze tacy, którzy pozostaną nieprzekonani na zawsze. Jestem tu więc umiarkowanym optymistą.
    Problem widzę gdzie indziej. Problemem jest nienawiść jako taka. Nieważne do kogo. Lęk przed Innym. Jest on nieusuwalny, można go leczyć tylko doraźnie. Trzeba wielkiej duchowej pracy by wyrugować go z naszego serca. Nieważne czy jesteś Belgiem, Polakiem, Filipińczykiem czy Egipcjaninem.
    I jeszcze jedno: zadziwia mnie gdy ktoś motywuje swą pogardę i obrzydzenie dla Conchity wiarą w Boga. Żeby nie szukać daleko: pięściarz Adamek, który zauważył „zło w oczach Conchity”. To bardzo smutne dla mnie, katolika, który wierzy, że Bóg jest miłością. Pozostaje jedynie czekać aż mój Kościół zmieni zmieni wektory swojego społecznego nauczania, napełni je empatią i miłosierdziem w kwestiach takich jak in vitro, antykoncepcja, kapłaństwo kobiet czy związki jednopłciowe. Jezus Chrystus nie powiedział słowa potępienia gejów i lesbijek. Był Miłością. Przede wszystkim jednak powinien zacząć rewolucję od siebie, doskonalić się sam i nie czuć złudnej wyższości wobec biednych nieszczęśników, którzy gardzą (Conchitą) ponieważ nie rozumieją. Nie ma we mnie wprawdzie tej akurat pogardy, ale muszę wystrzegać się by nie było innej: pogardy dla tych, którzy gardzą.

  10. N.

    Tolerancja tolerancją, manifest manifestem, a mnie ta piosenka (a raczej refren), nieco „bondowska” chodzi po głowie od niedzieli 🙂

  11. A mi przeszkadza, że Conchita wygrała i ma to w pewnym sensie związek z tym kim jest, chociaż moje ciche oburzenie nie kieruję w jej stronę. Według mnie to było od początku pewne, że ona musi wygrać, bo inaczej Europa byłaby nietolerancyjna. I nie chodzi tu do końca nawet o nią, tylko o to jaki wizerunek naszego kontynentu jest kreowany. Uważam, że właśnie dzięki temu ona musiała wręcz wygrać, niezależnie czy zaśpiewa utwór wszechczasów czy też coś mega przeciętnego. Uważam że byli lepsi, ale talentu oczywiście nie odmówię. Jednak uważam, że tak jak napisałaś że takie rozegranie tego konkursu to było „wsadzenie kija w mrowisko”, tak i trochę chyba zapomniano że Eurowizja to miał być konkurs muzyczny i jedynie o muzykę oraz dobry występ* powinno tu chodzić.

    *show ale MUZYCZNE

  12. Koko00

    w Warszawie też się jednak zmienia…dziś w metro widziałem mężczyznę z siwym wąsikiem i czuprynką w spódnicy. Ludzie bardzo się mu przyglądali, często z nieprzyjemnymi minami, ale jednak w jego stronę hejtu nie było. Samo to, że ktoś tak się odważył wyjść już świadczy o zmianach, bo myślę że np w Lublinie czy Białymstoku po godzinie dostałby już w pie***ol o ile ktokolwiek odważyłby się na takie wdzianko w miejscu publicznym.

  13. Zacofana

    Tak jak padło „Jest i kobietą, i mężczyzną”. Nie obchodzi mnie to czy jest gejem . Jest się albo tym albo tym i myślę że jeśli przyzwoli się na coś takiego to niedługo każda dewiacja (nie mówię o homoseksualistach ale o dziwnych mieszankach) będzie uważana za normalną (co mimo wszystko może mieć poważniejsze konsekwencje nawet jeśli nikogo na pozór nie skrzywdzi) poza tym nie sądzę by „kobieta z brodą” zrobiła dobrą reklamę osobom preferującym tą samą płeć a dla mnie jego zachowanie (parodia kobiety) i mówienie o nim „beautiful lady” jak powiedział jeden z dziennikarzy po wywiadzie z cleo jest dla mnie jako kobiety niesmaczne

    • Czips

      A jakie są to konsekwencje jeżeli można zapytać? Czym jest norma? Jak tu ktoś słusznie zauważył, jeszcze niedawno czarnych (jak i jeszcze wcześniej kobiety) traktowano jak cześć gospodarstwa domowego (jak nie trzody chlewnej) i to też była norma. Więc zanim zaczniesz wypisywać swoje osądy pomyśl o tym że fakt że kobietom dano prawo głosu, możliwość studiowania, czy też pracowania był kiedyś dla mężczyzn niesmaczny. Tak jak teraz przedstawiciele LBGT walczą o równe prawa dla swoich członków tak i kiedyś środowiska feministyczne walczyły o prawa kobiet. Conchita czuje się i meżczyzną i kobietą i Tobie tak naprawdę nic do tego. Za Ciebie ktoś już wywalczył równe prawa, zamiast wygłaszać swoje niesmaczne poglądy złap za jakieś materiały historyczne i poczytaj historię kobiet, czarnych, homoseksualistów i
      lub innych piętnowanych za swoją odmienność ludzi. Wydobądź z siebie odrobinę empatii i postaraj się zrozumieć że tak naprawdę te wszystkie środowiska walczą jedynie o to by być traktowani równo i z godnością.

      • Zacofana

        Po co ta złość? Jeśli cię uraziłam to przepraszam (czyżbym podkradła podpis?) ale proszę trochę grzeczniej. Przez normę mam na myśli coś co nie kłóci się z prawami natury. Wiem, ze są ludzie chorzy to rozumiem ale nigdy nie zrozumiem, że ktoś może sam to wybrać. Po co w końcu są operacje zmiany płci dla takich ludzi? Przez konsekwencje mam na myśli to, że kobiety na scenie nie robiące nic złęgo (ja tam nie widzę podtekstów) i bardziej ubrane niż chociażby reprezentantka Portugalii są określane jako panie lekkich obyczajów a występ jako seksistowski, to coś dziwnego i już niedługo wszystko będzie musiało być wg. myśli mniejszości. Tak jak ze słowem „czarny” lub „murzyn”, które potrafi być uznane za obraźliwe. Z „białym” nie ma już problemu. Co do historii kobiet znam i transseksualisto-hermafrodyty mają od nich trochę lepsze życie przynajmniej w XXI wieku. Poza tym nie obraziłam pana Wursta z powodu wyglądu ale zachowania (jak dla mnie strasznie wyreżyserowane i na pokaz) irytuje mnie też określanie go jako kobiety jeśli nadal ma w dowodzie „mężczyzna” i biologicznie im jest to mężczyzną jest. Co do empatii nie oceniałabym kogoś po jednym wpisie pod czyimś postem i tym akurat czuję się urażona. Uważaj bo z tolerancją na inne poglądy od twoich jest u ciebie trochę miernie. Jak już pisałam mam nadzieje że nie uraziłam. Z wyrazami szacunku Zacofana. 🙂

  14. 🙂
    Czesc Monika, no to wsadzilas kij w mrowisko hehehe.
    Nie bede sie wypowiadac na Twoim blogu na temat Conchity, ale szkoda mi ludzi ktorzy nie nadazaja za zmianami, na ktore niestety nie mamy wiekszego wplywu. Temat rzeka, wiec go nie podejmuje…

    Zycze wszystkim milosci, wiary i wiecej wzajemnego szacunku.
    Jest wiele innych powazniejszych i duzo gorszych rzeczy na swiecie jak wojny, ciezkie choroby, krzywdzone dzieci… wiec skupny tu ewentualnie nasza energie…:)

    A nam Polakom zycze wiecej usmiechu, mniej marudzenia, narzekania i biadolenia…bo to chyba najgorsza nasza cecha narodowa.

    milego dnia
    🙂

  15. kot

    „muzyczny fenomen, powalający talent czy może zideologizowana poprawność polityczna? Naprawdę nie było lepszych wykonawców od Conchity Wurst? Wygląda na to, że „artystyczna” prowokacja austriackiej „Kiełbaski” to akcja sforsowania granic na skalę masową. 26-letni Thomas Neuwirth, występujący pod pseudonimem Conchita, ma do wykonania konkretną robotę – zamanifestować światu nadejście nowej ery genderowo-queerowej.”
    http://wpolityce.pl/swiat/195002-eurowizja-miedzynarodowa-manifestacja-teczowego-lobby-conchita-zapowiedziala-inwazje-nic-nas-nie-zatrzyma-queerowcy-nadciagaja

  16. Dziekuje Ci bardzo Moniko za ten wpis, już myslałam, że tylko ja jedna myślę podobnie. Również uważam, że były lepsze utwory, ale nie mam nic przeciwko temu, że ona wygrała, choć zdaje sobie sprawę, że bardziej chodziło o to kim jest a nie o to jak i co śpiewa. Ale dla mnie była to sprawa zamknieta. Kiedy po wynikach weszłam zobaczyć co dzieje się na fb ( a byłam pewna, że dziać się zacznie) przeraziły mnie wpisy znajomych Polaków. Jedna koleżanka nazwała to końcem świata, bo jak jakiś „pedał” mógł wygrać. Znajoma Rosjanka nastepnego dnia również nie pozostawiła na niej suchej nitki nazywając ją kreaturą a nie człowiekiem. Przy całym tym poklasku ja osmieliłam się w koncu jej odpisać co ja na ten temat myslę i obawiam się, że już nie bedziemy znajomymi po mojej szczerości i wyrażeniu własnej opini, pomimo, ze napisałam grzecznie i z kulturą. Europa Wschodnia bardzo długo nie nauczy się jeszcze tolerancji względem tego problemu. Mieszkając w Irlandii miałam znajomych gejów z Polski, myślę, że oni nieco otworzyli mi oczy opowiadając swoje historie, jak musieli wiązać się z kobietą tylko po to aby dla społeczeństwa nie wydać się dziwakiem. Opowiadali o gejach – małżonkach z dziećmi, którzy gdzieś na boku spotykają się z innymi męźczyznami, ukrywając to przed żoną kim są naprawę. Jak bardzo musi to być krzywdzące? To niczyja wina kto i kim się urodził, każdy ma prawo do życia i swoich racji. Teraz mieszkając w Holandii już całkowicie nauczyłam się z tym obcować i respektować. Nie oceniam człowieka po kolorze skóry, po tym z kim idzie do łóżka, co na siebie zakłada itd, ale po tym jakim jest człowiekiem. Tak było zawsze i zawsze bedzie.

    • Dziękuję, Cleo za te słowa!
      Ja tez się właśnie obawiałam, że osoby, które mają odmienne zdanie, „znielubią” mnie i porzucą mój blog…. Stało się inaczej więc najwidoczniej cała ta dyskusja była nam potrzebna.
      To chciałam też przekazać, że najważniejsze, jaki człowiek jest w środku, nie na zewnątrz.
      Dziękuję za wsparcie!

  17. Występ pana Thomasa Neuwirth nie był aż tak szokujący. Szokująca to była Dana International – mężczyzna po operacji zmiany płci. Thomas to kiepski muzyk. Jako, że jest homoseksualistą, wpadł kilka lat temu na genialny pomysł, by wypromować się na szokującej bajce o jego kobiecej naturze. Dalej jest kiepskim piosenkarzem, ale teraz nie wypada pisać otwartym tekstem o tym bo…tolerancja. Został reprezentantem Austrii, kraju w którym mieszkam…bo jest homoseksualistą, bo szok jaki wywoła swoim wizerunkiem może zdecydować o wygranej (nie czarujmy się w Eurowizji nie wygrywają najlepsze piosenki ani te na które głosowało najwięcej krajów) i tak zdecydowano na górze, co nie koniecznie podobało się Austriakom. Pan Thomas jest mężczyzną. Nie chce być kobietą jak Dana i hm..zamiast szerzyć przesłanie tolerancji, zdaje się szydzić z publiczności. Jego pseudonim coś o tym mówi. Wygrał konkurs z piosenką, która nie była najlepsza, ale cóż, tak chciało jury Eurowizji.
    Krytyka samego konkursu i wartości artystycznej piosenki to jedno. Atak na Thomasa za to, że się przebiera, to drugie. Robi wszystko by zaistnieć i zarobić. Wykorzystał to co uznał, że mu się przyda, czyli swoją orientację seksualną i trend, że nie wolno oceniać homoseksualisty, bo nie. Hejt w stylu Onetu zna chyba każdy. Pisze go, mam takie wrażenie, stała ekipa hejterów. Teraz czepiają się Thomasa. Gdyby wygrała polska piosenka hejtowali by, że wygrała za przeproszeniem, gołymi cyckami. Jak podejść do hejtu? Zignorować, a gdy wchodzi na nasz teren kasować. Thomas liczy na szum wkoło siebie. ..i na razie ma go. Oto mu chodziło, więc pewnie jeszcze jakiś czas pojedzie na wizerunku homoseksualisty walczącego o tolerancję kiepskimi piosenkami, ubranego w kiepskie sukienki. Hasło „tolerancja” nie pozwoli wielu powiedzieć, że gość i tu jego homoseksualizm nie ma nic do rzeczy, jest po prostu kiepski muzycznie i wizerunkowo.

    • zgadzam sie z Toba…pozdrawaiam Eliza

      • AnnaJOt

        Mam podobne odniesienie do tematu. Dodam tylko ,ze tolerancja w Szwecji nie dotyczy niestety wszystkich narodowosci. Ale z tym powoli sie juz zaczynam godzic. Nie wszystko da sie przeskoczyc. pozdrawiam.

    • Ciekawa jestem każdej opinii ze strony kraju, z jakiego Conchita/Thomas pochodzi.
      Zgadzam się z Tobą, że hejt jest uwarunkowany zazdrością i będzie się dziać zawsze jak tylko znajdzie się obiekt zazdrości. Gdyby wygrała polska piosenka, być może ofiarą ataku stałyby się ich piękne piersi.

      • Jestem zniesmaczony

        No właśnie… Mnie osoby z pracy po konkursie Eurowizji zapytali z przekazem – jesteś z Polski, tak? Musicie po pracować nad wizerunkiem… Za dużo cycków… I o jakiej wy ludzie tolerancji, mówicie? O jakiej nowoczesnej Szwecji?
        Szwedzi to nie są ludzie godni naśladowania… Pod tym uśmiechem kryje się druga nieszczera osobowość.
        I na prawdę zalecam być sobą i głosić swoje poglądy w rozmowie z nimi uwielbiam te ich miny jak już im się kończą argumenty.
        Osobowość „bułkę przez bibułkę” jak Fluttershy z My Little Pony, która idealnie pasuje do Ciebie strasznie mi się nie podoba… To moje zdanie, ale jednocześnie proszę abyś taką pozostała – jeśli to prawdziwe i szczere to tylko na plus.
        Co do tego „czegoś” z Austrii, to dla mnie to żenada jak ten cały festiwal.

  18. Anna

    Występ ten nie miał nic wspólnego z tolerancją, po co łączyć kobiecość z męskością to obraza dla obu płci. Jeżeli pan Thomas chciał być kobietą to proszę bardzo ale być tym i tym to lekka przesada. A te wypowiedzi o toletancji zazwyczaj wynikają z tego, że boimy się wypowiedzieć na ten temat w inny sposób niż narzuca nam Świat. No i właśnie gdzie ta wszech obecna tolerancja dla tych co dla nich to za dużo. Pozdrawiam.

    • tak to rowniez i moje zdanie!!

    • Świat narzuca nam różne rzeczy, to my wybieramy, co robimy i co myślimy.

      • Jestem zniesmaczony

        Co rozumiesz pisząc że świat narzuca nam różne rzeczy?
        Co to znaczy „świat”?
        Druga część zdania również nie jest do końca prawdziwa bo bardzo dużo ludzi najzwyczajniej boi się głosić własnych myśli. Szczególnie w „nowoczesnej Europie”…

  19. kasia

    Dla mnie jest to po prostu wynaturzenie! Staram się to tolerować, ale nie akcentuję takiego afiszowania się swoim zboczeniem, a już zwłaszcza na arenie międzynarodowej! Teraz wszyscy próbują (w tym również Ty moja droga) wmówić nam, ze to całkiem normalne…

    • Kasiu, nikt nam nie mówi, że to jest normalne. My po prostu musimy wiedzieć, że ktoś jest inny, odmienny i koniec, nic nam do tego. Dopóki człowiek nikogo nie krzywdzi, jest w porządku.

      • Jestem zniesmaczony

        Nie krzywdzi w jakim sensie? Skąd wiesz ze ten „twór” nikogo nie skrzywdził? Kobieta to kobieta, mężczyzna to mężczyzna.
        Jak można to zmiksować? W ogóle po co? To było najzwyczajniej niesmaczne…

  20. Anita

    Jak dla mnie to ta pani/pan? może mieć nawet penisa na czole. Nie mam nic do mniejszości sexualnych. Ale uznanie polskich dziewczyn za kontrowersyjne w porównaniu do niej?jego? to jest kpina! To po pierwsze. Po drugie żaden wielki głos ani piosenka. Było kilka lepszych. Problem w tym, że wygrała poprawność polityczna, a nie talent. „Zagłosujmy na Conchitę będziemy tacy tolerancyjni”. Głosować powinno się na wyjątkowy TALENT, a nie na poprawność polityczną !!!

    • Czips

      Widziałaś teledysk tej naszej piosenki? jest seksistowski a nie kontrowersyjny. Same cyce i cyce. Jakby polskie kobiety nie miały nic więcej do zaoferowania ludzkości jak tylko cyce i dupy. Ten teledysk jest seksistowski i degradacyjny.

      • kasia

        Nie wiem od kiedy piersi sa degeneracyjne? Dopiero co nagie babki wtargnely do pubu. Juz sie wam w glowach przewrocilo. to co naturalne jest beee a to co wynaturzone cacy.
        Szwedki lataja z nagymi cyckami od lat i co? Degeneracja? Mamy sie ubrac jak arabki w czarne suknie pod szyje?
        Kobiety pokazywaly nawet piersi za Napoleona i w Afryce, a co w tym zlego? Moralnosc pani Dulskiej

    • Czips

      Porównajmy więc jeszcze text. Polska śpiewa:
      My Słowianki wiemy, jak użyć mowy ciała.
      Wiemy, jak poruszać tym, co mama w genach dała.
      To jest ta słowiańska krew! To jest ta uroda i wdzięk!
      … bla bla bla
      Ten, kto widział i próbował, ten wie!
      czyli generalnie mamy fajne cycki, mamy fajne dupy i wiemy jak cyckami i dupami świecić iiii generalnie nic więcej. wiejska przyśpiewka z zabawy weselnej.

      Za to conchita śpiewa:
      Spogląda z lustra, Nie, to nie ja
      Obcy się zbliża, Kto to może być?

      Nie znałbyś mnie wcale
      Dziś
      Wyfrunę z gasnącego światła

      Powstanę niczym feniks Z popiołów
      Szukając zamiast zemsty, nagrody
      Zostałeś ostrzeżony
      Kiedy zostanę przemieniona
      Kiedy będę odrodzona

      Zajmij się swoimi sprawami
      Zachowuj się jakbyś był wolny
      Nikt nie mógł być świadkiem
      Tego co mi zrobiłeś
      Bo wcale byś mnie dziś nie poznał
      I musisz zobaczyć Żeby uwierzyć
      Z blaknącego światła, lecę

      Czy widzisz różnicę w tekście?
      To jest pięknie napisany tekst (moim zdaniem) o tym co Conchita mogła przeżywać jako osoba transseksualna. śpiewa o rozdarciu pomiędzy tym co widzi w lustrze a tym co czuje w środku, mówiąc o popiołach mówi tak naprawdę o ciele w którym była uwięziona i z którego się wznosi, niczym fenix z popiołów.

      • czips

        Kasiu nie zrozumiałaś mojej wypowiedzi. Nie twierdzę że piersi per se są degradacyjne tylko to że ten teledysk oraz piosenka mówi o tym że słowianki nie mają nic więcej do zaoferowania jak tylko ciało oraz swoje umiejętności w kuchni. Jakoś nie widziałam żeby Donatan latał w stringach i wyginał do kamery swoje ciało pracując w polu…

  21. Justyna

    Eurowizja to kiepska muzyka – generalnie i od dawna. A tegoroczny zwyciezca czy tez zwyciezczyni – wydaje mi sie, ze to image, a nie muzyka spowodowal wygrana. Marilyn Manson mowi o sobie, ze jest przecietnie uzdolniony i niespecjalnie przystojny, postanowil wiec zdobyc popularnosc szokujacym i odmiennym wygladem i zachowaniem. Zadzialalo. W przypadku kobiety z broda ten sposob tez sie najwyrazniej sprawdzil.

  22. Kłopot w tym, że starannie unika „się” dawania zjawiskom właściwego miana.
    To jak ktoś zaśpiewał piosenkę i czy ta piosenka była dobra nie wspólnego z tolerancją nie ma.
    Wedle słów pana co to mu wszystko jedno była to jednoznaczna deklaracja polityczna i światopoglądowa a w oczywisty sposób zmanipulowane wyniki głosowania to nieco mniej oczywista promocja określonych postaw.
    Pogawędki więc o tym (dość żenującym) widowisku w kontekście tolerancji są nieco absurdalne.

    A przy okazji – co z tolerancją wobec ludzi którzy nie lubią a nawet nie cierpią podobnych odjazdów?
    Dla nich „zero tolerancji”? 🙂

      • czips

        To ja na pytanie odpowiem przykładem. Nie jestem osobą wierząca i osobiście denerwują mnie odjazdy księży którzy zajmują się polityką. Zamiast tym do czego są powołani. Wiec nie chodzę do kościoła. Nie włączam radio maryja ani tv trwam. Mam znajomych katolików których Lubie i szanuję i z którymi czasami dyskutujemy na tematy teologiczne jak i społeczne. Szanuje ich jak i ich poglądy, z którymi się osobiście nie zgadzam, ale nie usiłuje mu na sile narzucać swoich przekonań. Nie mowie im jak mają żyć, jak się mają zachowywać ani co sobą reprezentować.

  23. Jula

    Wlasnie obejrzalam jej wystep na you tube I nie mysle ze byl godny pierwszego miejsca. Chyba jednak ta broda jej w tym pomogla.

  24. Ania

    Ja wszystko zniose.ale dlaczego nazywa sie kolesia -faceta -chlopaka mezczyzne —-kobieta z broda ???nosz kurde to Facet w sukience a nie kobieta z broda.nie mialabym nic przeciwko gdyby to byla prawdziwa kobieta ktora natura obdarzyla takim zarostem .ale nie facet ktory nawet przy kobiecie nie stal …

  25. kasia

    A nie przyszlo ci do glowy ,ze Europa zachodnia nauczyla sie swoja „nietolerancje ” ubierac w piekne slowka a my jestesmy jeszcze do bolu szczerzy?
    Mieszkam na tyle dlugo w Szwecji , ze wiem ,ze tolerancja jest tylko na pokaz. Prywatnie jestesmy tacy sami. Sa ludzie nietolerancyjnie bez wzgledu na nacje i jak to sie mowi , nie wszyscy maja odwage powiedziec glosno , ze krol jest nagi.
    Niedlugo i Polacy naucza sie mowic nie to co chca ,ale to co sie od nich wymaga. Dobijamy do Europy zachodniej.
    Uwazasz ze tolerujac osoby innej orientacji jestesmy bardziej tolerancyjni niz ponizanie innych nacji , tylko z powodu ze urodzili sie w innym kraju niz USA czy Anglia ?
    Jestem za tolerancja i mysle ze bylam nia na dlugo przed Szwedami bo u nich jest narzucona odgornie a chodzi o to aby pochodzila z serca i wlasnego nieprzymuszonego przekonania.

    • o tak,mieszkam w skandynawi dosc dlugo i odczuwam to samo i zgadzam sie z toba!!

      • Ata

        Kasiu mowie do bolu szczerze , ze nie przeszkadza mi kto z kim sypia,i kto w co sie ubiera i kim chce w zyciu byc, tak dlugo jak nie krzywdzi innych.A moja tolerancja konczy sie tam gdzie brak toerancji napotyka.. Nie ponizam innych , ale nie wszystkich lubie. Moze wynikac to z tego ze ich poprostu nie rozumiem. Nie wiem jaka droge przeszli i jaki bagaz dzwigaja i dlaczego sa zli.Trudno mi jednak lubic ludzi,przyznaje, ktorzy nawet jesli krytykuja to robia to w taki sposob ze zalewaja swiat swoim wlasnym zlem i frustracja. Opinie tu wyglaszane mowia rownie duzo o osobach je prezentujacych jak i samym problemie tolerancji.

    • Jest różnica pomiędzy tolerancją a poprawnością polityczną. Każdy ma swoje poglądy, mniej lub bardziej nietolerancyjne. Różnica pomiędzy Szwecją a Polską jest taka że Szwedzi rozumieją że nazywanie osoby homoseksualnej (na forum publicznym) pedałem jest niesmaczne i w cywilizowanej Europie równa się ze śmiercią polityczną. Pod tym względem Polacy to banda dzikich tubylców obrzucających się nawzajem różnymi wyzwiskami. Jak długo nasza kultura będzie na poziomie barazowym tak długo nie będziemy traktowani poważnie pośród elity politycznej krajów europejskich

  26. Iska

    2 000 000 komentarzy i zdjęć na miarę Macierewicza pod wpisami Cleo…wszystkie o „kielbasce” ja się cieszę że wygrał ktoś kto naprawdę zrobił show i ma dobry głos-bo o to chodzi. Ja kupując bułki w sklepie kupuję to co mi smakuje a nie sugeruje się tym kto je produkuje i czy zgadzam się z jego poglądami. P.S. bułek z Rosji nie kupię bo tak ! 🙂 pozdrawiam

  27. Ot

    To ciekawe, jak wytłumaczyć dziecku, dlaczego ta pani ma brodę, albo dlaczego ten pan wygląda, jak pani…
    Dokąd to wszystko zmierza?
    Jestem tolerancyjna dla odmiennego koloru skóry, dla odmiennej miłości (która notabene jest niezgodna z prawami natury), jestem otwarta na inne religie, tradycje, systemy, ale nigdy nie będę tolerować zmian płci, chyba że człowiek rodzi się obojnakiem i musi poczuć czy jest bardziej kobietą, czy mężczyzną… Nigdy też nie będę tolerować adopcji dzieci przez pary homoseksualne. Skoro w naturalny sposób nie mogą począć potomstwa, to dlaczego mogą je adoptować? Dwóch tatusiów, dwie mamusie – może mnie to tak burzy, bo sama mam dziecko, bystrego dwulatka i z całych sił chciałabym go przed tym uchronić.
    Chcemy mieć świat, który się na wszystko godzi, z niczym nie ma problemu – obym nie dożyła tego momentu!

    • kasia

      nikt nie stoi po stronie dziecka niewinnego i bezzbronnego patrzy sie tylko na dobro i zadowolnie doroslych, jakby dziecko bylo rzecza do zaspokojenia czyis marzen. Smutne to wszystko.

    • Ata

      …..pomyslalas kiedys o tym ze natura moglaby splatac figla twojemu obecnie dwuletniemu dziecku ? zastanawiam sie jakiej odpowiedzi bys mu udzielila, gdyby poprosil cie o akceptacje/zrozumienie/wsparcie informujac cie , ze jest transseksualista? Mam nadzieje , ze ominie taka konfrontacja twoje dziecko, bo mogloby poczuc sie kochane przez ciebie tylko wtedy gdyby spelnialo twoje oczekiwania Nie wiem jak ciebie ale mnie taka milosc by rozczarowala bardziej niz przez nature narzucona droga transeksualisty. Pozdrawiam i zycze wiecej milosci w zyciu i empati

    • Po pierwsze nie ma czegoś takiego jak tolerancja wobec innego koloru skóry. To się nazywa normalność i jaka wielka szkoda, że nie jest tak traktowane. Jakbyś nie była tolerancyjna, to czego być od nich oczekiwała? Że się wybielą? Będą się chować przed społeczeństwem w jakimś „kraju dla ludzi o innym kolorze skóry”, żebyś nie musiała na nich patrzeć? Wystrzelałabyś ich? Oni się tacy urodzili i nie muszą za to przepraszać, tak samo jak Ty nie musisz przepraszać za to, kim jesteś.

      Nie ma czegoś takiego jak normalność, jest tylko większość, która ustala zasady. I tak samo, jest z homoseksualistami, transseksualistami i mężczyznami, którzy dobrze się czują w kobiecych strojach. Ty byś nie chciała, żeby ktoś Ci powiedział, że nie wolno Ci nosić spodni albo płaskich butów, bo jesteś kobietą i ktoś będzie musiał tłumaczyć dziecku, dlaczego ta pani ubiera się jak tatuś? A co, jeśli tej pani córka zacznie nosić spodnie? Chryste Panie, przecież to tego się właśnie bali ludzie sto lat temu! Te cholerne sufrażystki! Dlaczego mężczyzna w sukience jest straszniejszy niż kobieta w spodniach? Uważasz, że to wstyd ubierać się jak kobieta?

      Ten pan nie zmienił płci, tylko ubiera się w kobiece ciuchy. Zmiana płci jest jeszcze bardziej zrozumiała, bo nie wyobrażam sobie żyć 80 lat w ciele, które mnie uwiera. Można sobie usunąć znamię, albo powiększyć cycki, żeby się lepiej poczuć we własnym ciele ale kobieta w ciele mężczyzny nie może z tym nic zrobić? Wierz mi, penis jest gorszy od małego biustu.

      A co do adopcji, to proponuję zrobić sobie wycieczkę do któregokolwiek domu dziecka i wtedy porozmawiamy, czy kochająca para dwóch mężczyzn lub kobiet, często dobrze sytuowana i ułożona (ponieważ od dawna musieli się zmagać z problemami „odmienności od ogółu”, a to hartuje charakter) jest lepszym czy gorszym życiem dla dziecka, która nie zna często nic poza patologią, biedą, samotnością i brakiem miłości. Wszystko jest lepsze niż to i nikt nie zasługuje na życie bez rodziców – lepsi rodzice jednej płci niż ta beznadzieja.

      • kasia

        Nie , para homoseksualna nie jest lepsza dla dziecka, nie mow o patologi , bo heteroseksualni rodzice adopcyjni nie musza byc patologia. Mysle, ze dziecko lepiej sie bedzie czulo w tradycyjnej rodzinie , Jako adoptowane ma i tak duzo stresow i kompleksow wobec swoich kolegow z normalnych rodzin. Brakuje jeszcze zeby bylo mobowane z powodu adopcyjnych rodzicow , bo mobbing zawsze byl i bedzie jak ktos szuka dziury w calym.
        Spytajcie dziecka czy chce dwoch tatusiow bo dziecko to nie jest kroliczek do zabawy,
        To juz lepiej samotna matka czy ojciec. Bardziej zyciowe , bo ludzie odchodza.

      • Jestem zniesmaczony

        Model rodziny to kobieta mężczyzna oraz dzieci. Sorry, dwóch facetów adoptujacych dziecko to jakaś pomyłka i to wielka. To samo jeśli chodzi o dwie kobiety i adopcje. To jest normalne w przyrodzie. To wbrew naturze. Ja nigdy tego nie będę tolerował. NIGDY!

      • Ata

        nic dodac,nic ujac, o ile swiat bylby lepszy gdy ludzie mysleli w ten sposob……pozdrawiam i dziekuje za komentarz,

      • Ata

        Kasiu rodziecie heteroseksualni nie sa gwarancja rodziny niepatologicznej. Twoj tok myslenia wynika ze stawiania ludzi heteroseksualnych ponad homoseksualnymi, co jest bledem. Piszesz to jakbys nie wiedziala o ojcach hetero gwalcacych wlasne dzieci czy matkach hetero zaniedbujacych w straszny sposob wlasne dzieci. Jesli mowisz o mobbingu dzieci zaadoptowanych przez homo pary to sama przestan uprawiac mobbing wobec tych ludzi.Ilu homoseksualistow poznalas bys ich tak jednoznacznie oceniala?

      • Ata

        Kasiu piszesz tak jakby patologia byla niespotykanym zjawiskiem wsrod rodzin heteroseksualnych. Piszesz ze dzieci adoptowane przez homo pary bylyby „mobowane” przez innych. Nie pomyslalas jednak ze wynikaloby to wlasnie z takiego jak twoje podejscia do tych ludzi. Mianowicie ze o wartosci czlowieka swiadczy z kim sypia i jak sie ubiera?

    • Wiesz, ja też nie mam dzieci. Mam nadzieję, że będę mogła adoptować mimo wszystko.
      🙂
      Matki myślą inaczej i ja je rozumiem. Rozumiem Twoje obawy i przekonania. Ale w zasadzie świat od zawsze był taki „nienormalny” tylko wszelka „nienormalność” kryła się jak mogła. Teraz wszyscy wychodzą z kryjówek i łatwiej to wszystko zauważyć.

    • Gender się kłania :)))))

  28. Dagm

    Nie mam nic przeciwko homoseksualistom, transseksualistom czy transwestytom. Jednak czuję niesmak, kiedy patrzę na kobietę z brodą. Jeśli Thomas czuje się kobietą, niech nią będzie, ale ten misz-masz mnie negatywnie szokuje. Weszłam na jeja profil na fb i wtedy zniknęła moja akceptacja dla nieja. Obrzydliwość. Albo wóz, albo przewóz- dla mnie niesmaczny jest taki wizerunek. A Sztokholm raczej postrzegam jako targowisko próżności i przeróżności… Czasem można usiąść na T-Centralen i poczuć się jak w cyrku… :O Przynajmniej mają swój styl 😉

  29. Warszawianka

    Zgadzam się, Polacy (niekiedy pomimo własnych deklaracji) są nietolerancyjni. Ale nie ma co się temu dziwić, Polska jest pod wieloma względami zbyt jednolitym i konserwatywnym krajem. Trudno być tolerancyjnym, jak każdego dnia liczbę spotykanych osób o czarnym kolorze skóry (przedstawicieli rasy mongoloidalnej jest więcej, przynajmniej na bazarach) można policzyć na palcach jednej ręki, nie wspominając o dwóch dziewczynach czy chłopakach trzymających się za ręce. Negatywny stosunek do homoseksualizmu jest wywołany też tym, że dużą część społeczeństwa stanowią praktykujący chrześcijanie, a nie ateiści.
    Podsumowując, nie można winić Polaków za to, że są nietolerancyjni, MY po prostu nie jesteśmy przyzwyczajeni do pewnych rzeczy. Jednak zmiany są nieuniknione. Na ulicach będzie się pojawiać więcej ludzi o różnych odcieniach skóry oraz więcej homoseksualistów i jednocześnie nasza tolerancja będzie rosła.
    Pozdrawiam

    • Aga

      Duzym problemem sporej czesci Polakow jest brak otwartosci na innosc jakiegokolwiek rodzaju, ale tez uwazam,ze problemem mniejsci tez jest brak tolerancji np. wobec tego,ze nie wszyscy musza ich lubiec albo akceptowac…

  30. Aga

    Moniko, mnie zadna odmiennosc nie przeraza, nie dziwi. Moze mnie obruszyc w sensie estetycznym ale dopoki mam do czynienia z dorosla osoba, ktora nie robi nikomu krzywdy, ani drugiej doroslej osobie ani tym bardziej dziecku, to sie nie wtracam. Nie mam absolutnie nic do Pana/i Conchity Wurst, Muszelki Kielbasy czy kim tam on/a jest. Piosenke mial/a w mojej opinii taka sobie. Nie uwazam,zeby dawanie mu/jej zwyciestwa jako dowodu tolerancji bylo celem tego konkursu, ktory generalnie od wielu lat juz nie trzyma poziomu. Ogladalam jako tlo wieczoru. Nie oczekiwalam wiele lepszego wyniku Polakow. Mocno kibicowalam Szwedce, bo jej piosenka byla naprawde ladna. A hejterstwa w zadnym wymiarze nie lubie. Moga sie mi/komus pewne rzeczy nie podobac, ale opinie trzeba umiec wyrazac z klasa… I to tyle w tym temacie 😉

    • Warszawianka

      No właśnie, nie wiadomo kim ta osoba jest. Nie wiadomo też jak tłumaczyć jej słowa, w języku Niemieckim (Angielskim też) czasowniki w pierwszej osobie zarówno w przypadku mężczyzn jak i kobiet brzmią tak samo.

Dziękuję za komentarz!

