Mariefred

Mariefred jest moim (poza Sztokholmem oczywiście) ukochanym miastem. (MAPA)

Przyjeżdżamy tu stosunkowo często, ponieważ wynajmujemy niedaleko domek letni. Bywamy tu w każdą porę roku, obeszliśmy miasto dookoła, zajrzeliśmy w prawie każdy kąt.

???????????????????????????????

Zdążyłam poznać trochę Mariefred i zakochać się w nim na zabój.

To liczące zaledwie 5 000 mieszkańców senne miasteczko ma bardzo osobliwy urok i niesamowity klimat. Położone jest nad wodami jeziora Mellar (Mälaren), kryje w sobie takie perełki jak starą stacyjką, ze starą, przecudną ciuchcią, która wciąż funkcjonuje w ramach atrakcji turystycznej. Ciekawostka: nazwa miasteczka wywodzi się od katolickiego klasztoru Pax Mariae.

Mariefred

IMG_8568

IMG_8649

Stoi w Mariefred imponujący zamek Gripsholm a obok zamku leży wysepka miłości, (im chcę poświęcić osobny wpis).

IMG_8579

Główna ulica w Mariefred, przy której bardziej tętni życie…

IMG_8723

Tętni, bo mieści się przy niej wiele butików, kwiaciarni, targ z owocami i warzywami, prosto z nieznających chemii pól i ogrodów; są restauracje i przytulne kawiarenki.

IMG_8531

Te butiki przyprawiają mnie o szybsze bicie serca, bo pełne są rzeczy w stylu lantliv, który uwielbiam. O sklepach i tych drobiazgach też napiszę osobno, bo inaczej sie nie da!

IMG_8514

Ulica ta jest dosyć długa i ciągnie się aż do samego jeziora, nad którym rozciąga się wzdłuż wody drewniany pomost.

IMG_8538

Pomost ten okala część miasta i wiedzie do niewielkiego portu.

IMG_8586

Po drugiej stronie pomostu podziwiamy domy, domki i domeczki.

IMG_8556

IMG_8560

IMG_8544

Na małym wzniesieniu stoi śliczny biały kościółek,

Po jednej stronie podziwiamy owe domy i ogrody, po drugiej wodę, port i zamek Gripsholm. Na przeciwko portu jest absolutnie cudowny ogród – Callanderska Gården. Odkryłam go w tym roku i jestem nim zachwycona!

IMG_8656

IMG_8592

To posiadłość z siedemnastego wieku, oddana dziś do zwiedzania. (Do podziwiania mogłabym powiedzieć).

IMG_8666

IMG_8608

IMG_8602

IMG_8664

Za tym ogrodem wchodzimy znów w głąb miasteczka małą cichą i bajecznie pastelową uliczką. Te małe uliczki sa tak idylliczne, tak sielskie w tych swoich pastelach, że wydają się być jak wyjęte z obrazu. Poza tym, mam czasem wrażenie, że życie tam toczy się jakby w innym czasie, wolniej. A te zielone drzwi kryją w sobie kolejną perełkę, która odkryłam dzisiaj. Kiedy weszłam do środka, zaparło mi dech w piersiach.

IMG_8532

To dawny warsztat szewski, dzisiaj mieści się tam czarująca kawiarenka.

IMG_8677

IMG_8693

IMG_8699

IMG_8707

Mariefred jest uroczym miastem. Kocham tu przyjeżdżać i kocham tu być. To niesamowite, że wciąż coś nowego odkrywam, to miasto nie przestaje mnie zaskakiwać. Znajduję tu i spokój, i rozrywkę (rok temu bawilam się na Nationaldagen). Mariefred ląduje moje estetyczne akumulatory, cieszy oczy sielskimi widokami i daje mi to, czego bardzo mi brakuje w wielkim mieście. Był tutaj też duży dom – Grafikens Hus, do którego chodziłam na wystawy obrazów, ale niestety, jakiś czas temu dom ten spłonął doszczętnie. Kawałek za Mariefred jest Taxinge Slott, słodki przybytek – kawiarnia, która serwuje najlepsze torty i ciasta w całej Szwecji. Wedle mojego podniebienia! Och, byłabym zapomniała, niedaleko jest też Jeleni Gaj, pisałam o nim rok temu. O Mariefred mogłabym mówić jeszcze długo. Nie sposób ująć wszystkiego w jednym wpisie. Trudno też wybrać tylko kilka zdjęć, chciałoby się pokazać dokładnie całe miasteczko, pokazać i opisać każdy kąt.  Myślę, że będę do tematu Mariefred nie jeden raz wracała…

IMG_8671

IMG_8743

17 Komentarzy

Filed under Polka w Szwecji

17 responses to “Mariefred

  1. Witaj.Jest mi bardzo miło i bardzo się ucieszyłam kiedy znalazłam Twój blog o Mariefred i wracają wspomnienia,kiedyś tam bywałam często,mieszkałam niedaleko w Herresta.A w tym cudownym Mariefred mieliśmy z męzem ślub.Dziękuję bardzo za ,te piękne zdjęcia i mogę dzięki nim zobaczy jak dziś wyglądają uliczki po których ,kiedyś chodziłam. Pozdrawiam.

  2. Komandor

    Piękne miasteczko z elementami polskiej historii. Jeziora zapewne żeglowne i zasobne w ryby. Szukam właśnie takiego miejsca dla potrzeb klubu Abordaż, z możliwością łączenia żeglarstwa i zwiedzania pięknych okolic.

  3. Krzysztof

    Krzyś.
    Niestety nie byłem jeszcze w Mariefred, natomiast nikt do tej pory nie wspomniał o polskich marynarzach, którzy tam internowani w 1939 a część z nich pozostała tam zasymilowanych na zawsze i być może jeszcze żyją.

  4. zachęcony tym postem zajrzałem do tej miejscowości… piękny zamek, piękne jezioro, ładna stacja i skansen kolejnictwa. Ale same miasteczko mnie zawiodło – spodziewałem się wielu, wielu drewnianych domów, takiej drewnianej starówki, a tu dwie ulicy na krzyż. Czy one są oddale jakoś dalej od przystani jachtowej, czy może ja za dużo wymagałem?

  5. Elia

    Hej Magda, Dziękuję! Twój blog jest wspaniały pod każdym względem 🙂 Tyle przydatnych informacji! Język i styl nie pozwalają odejść od datora 🙂 Do Mariefred jadę za kilka dni. Nie ukrywam- dzięki Tobie! Opisujesz tak fantastycznie wszystkie miejsca, że nie można się oprzeć chęci odwiedzenia tych cudownych miejsc.
    Pozdrawiam serdecznie 🙂
    Elia from Poland

    • Elia

      Byłam, widziałam i wszystko się zgadza dokładnie z opisem Magdy! Mariefred to fantastyczne miasteczko. Wybrałam się tam dwa razy podczas mojego dwutygodniowego pobytu. Na pewno tam jeszcze kiedyś pojadę- naprawdę warto!

  6. Pięknie, świeżo i przytulnie

  7. Camo

    Bardzo malownicze miasteczko. Uderzajacym jest jak wiele kolorow w tym miescie. Prawie kazdy domek jest inny i nawet wiecej zloto-zoltych , slonecznych odcieni tutaj. A te zielone laweczki i czerwien scian wspolgraja ciekawie, przypominaja kolory z mojego ganku. Teraz Mariefred jest tez i na mojej liscie mjesc do odwiedzenia 🙂

  8. malvina

    i juz wiem co bedziemy dzisiaj robic…..;)wielkie dzieki!!!A miasteczko wyglada troche jak z bajek Astrid L.(takie mam odczucia)
    pozdrawiam serdecznie!!!
    -malvina-

  9. Magda

    Niesamowity opis, znakomicie oddaje atmosferę Mariefred. Byłam, potwierdzam, że warto. Magiczne miasteczko.

  10. Wygląda jak scenografia jakiegoś historycznego filmu 🙂 Uroczo!

  11. N.

    Och, czuję że i jak pokochałabym to miejsce.

  12. Piękne! I ta atmosfera pełna „skandynawskiego relaksu” 🙂

Dziękuję za komentarz!

