Midsommar!

Jutro w całej Szwecji zaczyna się wielkie świętowanie – Midsommar!

Pisałam o nim parę razy a zachwytom moim nad tym świętem właściwie nigdy nie ma końca. Ale ten czas przed samym świętem też jest ekscytujący, jak to przed wielkim wydarzeniem zwykle bywa. Od paru tygodni słychać też dookoła poważne dyskusje i dywagacje nad tym, jaka będzie w Midsommar pogoda. Wygląda na to, że w tym roku świętować będziemy w kaloszach i płaszczach przeciwdeszczowych. A szkoda, bo mam gości z Walii, co prawda do deszczu przywykłych, jednak będących pierwszy raz z wizytą w Szwecji, namówionych przeze mnie na przybycie latem, kiedy jest najpiękniej. Ech, ironia losu…

Szwedzi żartują z własnego przeżywania prognoz pogody i oczekiwania na ten dzień w napięciu.

„Czy to była kropla deszczu?”

„Kiedy patrzysz i nie widzisz na niebie ani jednej chmurki…”

źródło

Ja, jako pani domu, mam pełne ręce roboty, a bardzo bym chciała znów o Midsommarze opowiedzieć. W wielkim skrócie mogę powiedzieć, że wygląda to tak, że z wielkim namaszczeniem i ceremonialnie ozdabia się,

IMG_8891

a potem podnosi wielki słup (midsommarstång),

IMG_8930

wokół którego tańczy się potem  w rytm prostych i dziecinnych piosenek. Później je się, pije i bawi do białego rana. (Tutaj to powiedzenie nabiera innego znaczenia, bo „ciemna” noc trwa zaledwie godzinę).

IMG_8956

Można się też kochać, w końcu to święto płodności. Nie przypadkiem najwięcej urodzin w Szwecji przypada na przełom lutego i marca.

Jednym z przyjemniejszych i bardziej urokliwych elementów tego święta to wianki na głowach kobiet i dziewcząt. Wianki są najczęściej zrobione ze świeżych gałązek i kwiatów, ale można kupić też gotowe sztuczne.

IMG_9401

Ja zawsze mam prawdziwy, własnoręcznie zrobiony i koniecznie z wplecionymi poziomkami.

Prawdziwy czy sztuczny, wianek musi być!

IMG_9132

Midsommar to dużo więcej niż umajony słup czy kwietne wianki. Pragnącym zgłębić temat tego magicznego i wzruszającego święta polecam wrócić do moich poprzednich wpisów (wpisz w okienko na pasku bocznym słowo midsommar i wyszukaj wpisy), lub też udać się z wizytą do Karoliny, która opowie Wam o kwietnych szczegółach tej tradycji oraz o tym, co jedzą Szwedzi w ten wielki dzień.

Przybliży Wam również to święto ten krótki filmik:

Czegokolwiek by o tej pięknej tradycji nie powiedzieć, jedno jest pewne – Szwedzi kochają Midsommmar bardzo. Kto wie, czy nie bardziej niż Boże Narodzenie…

Glad Midsommar!

 

15 komentarzy

Filed under Polka w Szwecji

15 responses to “Midsommar!

  1. Herr Pole

    Szkoda, że w tym roku byłem chory 😦

  2. Pingback: Midsommer – środek lata | A tribute to Balrog

  3. henlub

    Witam i życzę radosnego świętowania …

  4. a ja trochę polewam z tej religii midsommaru 😛 jak dla mnie nabożne czczenie tego dnia ma taki właśnie wymiar – w całym roku są tylko dwa takie dni, kiedy wszystko jest zamknięte – Nowy Rok i Midsommar właśnie… dla mnie to takie święto jak Noc Świętojańska w Polsce, czyli miło jest pamietać jakie były nasze pogańskie tradycje, ale świętować je??

    NB ciekawe jak swego czasu luteranizm do tego podchodził, reformacja ostro odżegnywała się przecież od wszelkich religijnych symboli, potępiała „tradycyjne” ceremonie i forsowała zasadę „sola scriptura”… Monika, pogrzeb gdzieś i napisz o tym 🙂

    • Też właśnie z moim gościem dyskutowałyśmy o tym, że przecież to też nasze dawne święto i moglibyśmy je fajnie obchodzić, bo zawsze jest fajnie coś wspólnie w piękny radosny sposób zrobić. Przymknąć oko na symbole, i po prostu się bawić.

    • A tradycyjne robienie pisanek i chodzenie z koszyczkiem do kościoła w Polsce, to niby chrześcijańska tradycja? Haha 😉

      Choć Midsommar wywodzi się z czasów tzw. pogańskich, to nie jest przecież święto religijne i nie czci się wtedy żadnego bożka czy religijnego symbolu. To jest celebrowanie Natury (słońce/światło, życie/przyroda), która w dawnych społeczeństwach chłopskich dyktowała rytm życia i pracy. Pierwsza połowa czerwca to była harówka przy sianokosach, po której następował czas odpoczynku/zabawy. Ta zabawa bywała czasem na tyle rozhulana, że kościół próbował ja kontrolować, np. arcybiskup Johannes z Lund zakazał świętowania w 1425.

      Midsommar to również obchody przesilenia letniego, najdłuższego dnia w roku (w niektórych regionach Szwecji, słońce wcale nie zachodzi) i świętowanie nadejścia utęsknionego lata, które potrafi być w Szwecji niezwykle piękne (jeśli dopisze pogoda, haha). W kraju, gdzie zimy są wyjątkowo długie, ciemne i czasem bardzo mroźne, to naprawdę nie powinno nikogo dziwić, że Midsommar jest dla Szwedów tak niezwykle istotnym świętem.

  5. Świetny post! Aż miło poczytać:)

  6. camo

    Najwazniejsze to nigdy nie tracic nadziei nawet na to ze slonce wyjdzie zza chmur wlasnie w Midsommar, moze jutro po poludniu 😉
    Glad Midsommar på Er !!!

  7. Grzegorz

    Pani Moniko, bardzo fajny blog. Wpadłem do Pani, bo przygotowuję się do wyprawy rowerowej z moimi synami, a nie byłem jeszcze w Szwecji. 8 lipca płyniemy promem do Karlskrony, a stamtąd jedziemy na rowerach, gdzie nam się będzie podobało. Ogólny plan jest taki, żeby przejechać kawałek Smalandii, a następnie do Kalmaru i przeprawić się na Olandię. Korzystać będziemy z kempingów, choć może też będziemy rozbijać się na dziko, korzystając z dobrodziejstwa Allemansrätten. Mam nadzieję, że woda w jeziorach będzie w miarę ciepła. Mam w głowie budowane od lat wyobrażenie Szwecji, ciekaw jestem, czy będzie przystawać do rzeczywistości. Pozdrawiam

  8. To chyba każdy kraj ma coś wspólnego w tym świętowaniu przesilenia letniego. Brytyjczycy masowowo biegną do Stonehenge by tańczyć i radować się w blasku wychodzącego słonka na wzór driudow a my Polacy – wszak słowiańska dziewczyna wiła sobie wianki na głowę a potem rzucała je do wody aby sobie wywrozyc przyszłego męża. U mnie w UK upały więc Twoi znajomi z Walii nie zabrali pogody ze sobą do Szwecji. Miłego swietowania:)

  9. Jaki fajny kot
    Oj to będzie zabawa cały weekend
    Jak ci ślicznie w tym wianuszku !

  10. A ja do tego zauważyłam jeszcze jedną prawidłowość… Najczęściej zadawanym pytaniem jest „Do której są czynne Systembolagety w dzień przed?” 😀
    No ale fakt… gdzie to lato? 😦

Dziękuję za komentarz!

